Bakgrunn:
Landsmøtet er forbundets høyeste myndighet og et politisk verksted der man staker ut veien videre for den neste perioden. Det er 200 delegater fra hele landet og alle forbundets bransjer som avgjør hvilket politisk program Norsk Arbeidsmandsforbund skal følge de neste fire årene. Det er debatter og innlegg fra tillitsvalgte der inviterte politikere blir utfordret og får verdifull innsikt i arbeidsmandsforbundets utfordringer.
Utfordringen:
Det visuelle konseptet skulle fremstå helhetlig på tvers av mange ulike flater.
Profilen skal gi assosiasjoner til styrke og samhold.
Løsningen:
Gjerholm stod for konseptutvikling, utsmykning av lokaler, materiell og historiefortelling. Det kreative uttaket tok utgangspunkt i Norsk Arbeidsmandsforbund sin stolte historie. Dette ble bundet sammen med det viktige arbeidet de tillitsvalgte gjør i dag for å verne om og kjempe for arbeidstakernes rettigheter. Sammen med filmen «Styrke og samhold i fortid og fremtid» laget om forbundets historie ble det vist klipp og trailer fra Sulis, en ny spillefilm fra Nils Gaup som har premiere høsten 2023.
I mellomoppgjøret jobbet LO og NAF tett sammen og en storstreik førte til et historisk godt oppgjør for NAF sine 36 000 medlemmer. Gjerholm hadde i forkant av lønnsoppgjøret laget en kampanje sammen med NAF for å tiltrekke flere medlemmer til forbundet. Intervjuene av de tillitsvalgte som fremmet medlemskampanjen ble distribuert i sosiale medier og i annonser plassert i kontekst. Det ble mye oppmerksomhet rundt kampanjen da renholder Namey Trandum Aasen stilte opp i media for å fortelle sin historie. Utendørsreklame ble også benyttet som en naturlig del av bybildet og skapte en fin ramme rundt landsmøtet som knyttet historien sammen.
Kampanjen var svært synlig og leverte gode resultater med over 3,2 millioner visninger og fikk over 25.000 klikk til nettsiden. Mediemiksen i kombinasjon med utendørsflater, sikret god oppmerksomhet og i forbindelse med streiken fikk ekstra oppmerksomhet på fortjente flater og en skyhøy medieverdi.
Andre involverte:
Tekstforfatter: Ole Kristian Ellingsen
Filmklipper: Tonje Myklebost tomydesign.no
Produsent voice: John Aarvik nr14.as
Fotograf: Stine Østby stineostbyfoto.com
Innholdsprodusent: Christina Fraas
Kanaler: Kampanjeside, sosiale medier, kontekstuell annonsering, digitale medier, utendørsflater