TIBE Oslo | Designstrategi gir retning og verdi i merkevarearbeidet

Designstrategi gir retning og verdi i merkevarearbeidet

Identitetsdesign er mer enn form og farge – det er en strategisk ressurs. Når uttrykket bygger på innsikt og er forankret i selskapets kjerne, skaper det en tydelig retning for hvordan virksomheten skal kommunisere og oppfattes. Det ideelle målbildet – men hvordan når vi dit? 

I TIBE Oslo bruker vi designstrategi som et fundament i utviklingen av visuelle identiteter. Gjennom vår identitetsprosess kartlegger vi behov, målgrupper, flater og de viktigste driverne for hvordan uttrykket skal oppleves. Prosessen gjennomføres i tett samarbeid med oppdragsgiver, der forankring blir en viktig gevinst i seg selv. Innsikten samles i en designstrategi – et styringsverktøy som danner grunnlaget for både konseptutvikling, designløsninger og til slutt ferdigstilling av elementer, maler og retningslinjer.

Da vi utviklet den visuelle identiteten for Forbundet Styrke, var designstrategien et sentralt verktøy. Den førte til konseptet «Fundament», som preger hele profilen.

Designstrategi som styringsverktøy

En tydelig designstrategi fungerer som et kompass i designarbeidet. Den gjør det mulig å oversette forretningsmål og verdier til visuelle uttrykk som kan tilpasses behov, målgrupper og flater. Designstrategien oppsummerer innsikt fra organisasjonen, både sett innenfra og utenfra. En viktig funksjon er å gi designeren et godt grunnlag for å «oversette» ord og begreper til visuelle uttrykk. På den måten hjelper den oss å gå fra hva vi ønsker å uttrykke – til hvordan dette faktisk skal se ut – ved å tydeliggjøre hvilke konkrete visuelle referanser vi legger i begrepet. 

Da vi utviklet Fafos visuelle identitet, kartla vi ulike visuelle referanser. Begrep som «moderne», «vennlig» og «seriøs» oppleves ulikt. Med designstrategien kunne vi presisere hva vi la i ordene, og hvordan dette skulle gjenspeiles i uttrykket.

På rett kurs

Hver designprosess er unik. Noen ganger er engasjementet stort og meningene delte. Andre ganger er beslutningsmyndigheten uklar, prosessen blir utsatt eller uventede hendelser endrer forutsetningene underveis. I alle disse tilfellene fungerer designstrategien som et viktig styringsverktøy. Den er med på å løfte diskusjonen fra personlige preferanser til hva den visuelle identiteten skal ivareta for organisasjonen. Ved å gå tilbake til utgangspunktet blir det lettere å finne veien videre.

Trygg navigering

Akkurat som et kart hjelper oss å finne riktig vei, blir designstrategien et viktig og retningsgivende verktøy for utvikling av selskapets visuelle identitet og videre merkevarearbeid. Den hjelper oss å styre diskusjonen i omkamper, reduserer risikoen for feilnavigering og sikrer at de visuelle valgene peker i samme retning.

En designstrategi hjelper oss å avklare hva den visuelle identiteten skal ivareta. For Regjeringsadvokaten pekte den på behovet for et uttrykk som forener et over 200 år gammelt embete med et ungt og dynamisk advokatkorps.

Er du interessert i å vite mer om designprosesser og visuelle identiteter?