Designstrategi gir retning og verdi i merkevarearbeidet
Identitetsdesign er mer enn form og farge – det er en strategisk ressurs. Når uttrykket bygger på innsikt og er forankret i selskapets kjerne, skaper det en tydelig retning for hvordan virksomheten skal kommunisere og oppfattes. Det ideelle målbildet – men hvordan når vi dit?
I TIBE Oslo bruker vi designstrategi som et fundament i utviklingen av visuelle identiteter. Gjennom vår identitetsprosess kartlegger vi behov, målgrupper, flater og de viktigste driverne for hvordan uttrykket skal oppleves. Prosessen gjennomføres i tett samarbeid med oppdragsgiver, der forankring blir en viktig gevinst i seg selv. Innsikten samles i en designstrategi – et styringsverktøy som danner grunnlaget for både konseptutvikling, designløsninger og til slutt ferdigstilling av elementer, maler og retningslinjer.

Designstrategi som styringsverktøy
En tydelig designstrategi fungerer som et kompass i designarbeidet. Den gjør det mulig å oversette forretningsmål og verdier til visuelle uttrykk som kan tilpasses behov, målgrupper og flater. Designstrategien oppsummerer innsikt fra organisasjonen, både sett innenfra og utenfra. En viktig funksjon er å gi designeren et godt grunnlag for å «oversette» ord og begreper til visuelle uttrykk. På den måten hjelper den oss å gå fra hva vi ønsker å uttrykke – til hvordan dette faktisk skal se ut – ved å tydeliggjøre hvilke konkrete visuelle referanser vi legger i begrepet.



På rett kurs
Hver designprosess er unik. Noen ganger er engasjementet stort og meningene delte. Andre ganger er beslutningsmyndigheten uklar, prosessen blir utsatt eller uventede hendelser endrer forutsetningene underveis. I alle disse tilfellene fungerer designstrategien som et viktig styringsverktøy. Den er med på å løfte diskusjonen fra personlige preferanser til hva den visuelle identiteten skal ivareta for organisasjonen. Ved å gå tilbake til utgangspunktet blir det lettere å finne veien videre.
Trygg navigering
Akkurat som et kart hjelper oss å finne riktig vei, blir designstrategien et viktig og retningsgivende verktøy for utvikling av selskapets visuelle identitet og videre merkevarearbeid. Den hjelper oss å styre diskusjonen i omkamper, reduserer risikoen for feilnavigering og sikrer at de visuelle valgene peker i samme retning.




Er du interessert i å vite mer om designprosesser og visuelle identiteter?